vineri, 1 mai 2009

BALMOS



Azi fiind o zi deosebit de calda, cu mult soare dar si cu cate un norisor, parca ratacit pe cer, am plecat la casuta de la tara. Am hotarat ca azi sa nu "gratarim". Imi era dor de un balmos facut pe cuptorul cu lemne in gradina. Are un gust unic. Asa ca, am purces la drum pentru a cauta cele de trebuinta, adica ingredientul principal: jintuiala. Jintuiala este zerul rezultat dupa separarea casului din laptele de oaie. Este deosebit de gras, gros, cu multe ramasite de cas prin el. Asta in cazul in care il cumparati de la cineva de incredere, de la cunostinte sau direct de la vreo stana. La piata sigur nu o sa-l gasiti in aceasta forma, fiind mai mult un zer slab si acru. De aceea o sa gasiti in unele retete la ingrediente si unt sau smantana. Pentru prepararea balmosului va trebuie urmatoarele
Ingrediente:
- 2 l jintuiala
- 2 lingurite de sare
- 600 g faina de malai
Jintuiala se pune la fiert impreuna cu sarea. Cand incepe sa se ridice o spuma deasupra se pune faina de malai toata odata. Nu se amesteca.
Se lasa sa fiarba foarte incet, adaugand numai cate un lemn pe foc. Se fierbe astfel cam 45 minute. Dupa trecerea timpului se amesteca in oala energic pentru a elimina toate cocoloasele.
Dupa ce s-a ingrosat putin se lasa la fiert, amestecand din cand in cand pentru a nu se lega de oala. Se fierbe astfel circa 20 - 25 minute.
Spre sfarsit mamaliguta va capata un aspect unsuros. Acesta este un semn ca am cumparat o jintuiala de buna calitate. Balmosul se serveste fierbinte, simplu sau cu supa de salata verde.

Niciun comentariu:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...